Σιγή
ισχθύος τηρούν πολλά ΜΜΕ στην Κύπρο με ελάχιστες αναφορές σχετικά με
μια εξαιρετικής σημασίας εξέλιξη που αφορά τον ευρύτερο ενεργειακό
σχεδιασμό στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου. Ο λόγος για δημοσίευμα
του Reuters (10/3/14) που
αφορά την πρωτοβουλία της Ελληνικής Κυβερνήσης για διεξαγωγή μελέτης
σχετικά με την κατασκευή αγωγού από την Κύπρο προς την Ελλάδα και έπειτα
στην Ευρώπη. Η κίνηση αυτή ανατρέπει άρδην τις ύποπτες μεθοδεύσεις στο Κυπριακό και αφήνει εκτεθειμένους τους θιασώτες της άμεσης λύσης και της κατασκευής αγωγού προς Τουρκία που θα οδηγήσει στο ξεπούλημα του φυσικού πλούτου της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Ο υπό εξέταση αγωγός με όνομα Εastern Mediterranean Pipeline (Eastmed) που θα αξιοποιεί και το ισραηλινό φυσικό αέριο,
μπορεί να καταστεί μοχλός ανάπτυξης του ευρύτερου Ελληνικού χώρου και
να συμβάλει ουσιαστικά στην γεωπολιτική αναβάθμιση αλλά και την
οικονομική ανάκαμψη Ελλάδας-Κύπρου. Μετά λοιπόν την υπογραφή συμφωνίας
για κατασκευή του Euroasia Interconnector που
θα διασυνδέει με καλώδιο Ισραήλ-Κύπρο-Ελλάδα, είναι πολύ πιθανό
ν’ακολουθήσει και η κατασκευή αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου. Πριν
όμως από την όποια κατασκευή αγωγού απαιτείται η άμεση ανακύρηξη και
οριοθέτηση της Ελληνικής ΑΟΖ που θα εφάπτεται με την Κυπριακή, πράγμα
που θα ενεργοποιήσει εκ νέου το Ενιαίο Αμυντικό Δόγμα (ΕΑΔ) οδηγώντας
έτσι έμμεσα στην εκπλήρωση του προαιώνιου πόθου του Κυπριακού
Ελληνισού για Ένωση της με την Μητέρα Πατρίδα.
Η Δημόσια Επιχείρηση Αερίου (ΔΕΠΑ) Α.Ε.προχωρά άμεσα στη δημοσίευση Προκήρυξης Διεθνούς Διαγωνισμού, που αφορά στην εκπόνηση Μελέτης Σκοπιμότητας για το Έργο «Eastern Mediterranean Pipeline».
Το έργο «Eastern Mediterranean Pipeline» αποτελείβασική προτεραιότητα του ΥΠΕΚΑ στα
πλαίσια του μακροχρόνιου σχεδιασμού της ασφάλειας εφοδιασμού της χώρας
και προωθείται από τη Δημόσια Επιχείρηση Αερίου της Ελλάδας (ΔΕΠΑ Α.Ε.),
σε συνεργασία με το Υπουργείο Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και
Τουρισμού της Δημοκρατίας της Κύπρου και παράλληλα έχει χαρακτηριστεί ως
Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI), σύμφωνα με τις διατάξεις του
κανονισμού της ΕΕ 347/2013.
H μελέτη σκοπιμότητας του
έργου θα παράσχει αναλυτικότερα τεχνικά στοιχεία, αναφορικά με την
κατασκευή και λειτουργία του, καθώς και τις απαραίτητες οικονομικές και
εμπορικές εκτιμήσεις, σε σχέση με τη βιωσιμότητά του. Η συνολική δαπάνη
θα καλυφθεί από τη ΔΕΠΑ καθώς και άλλες ενδιαφερόμενες εταιρείες και
φορείς που εμπλέκονται στην εξόρυξη και εκμετάλλευση φυσικού αερίου στη
λεκάνη της Νοτιο-Ανατολικής Μεσογείου.
Επίσης, θα επιδιωχθεί η σχετική μελέτη να συγχρηματοδοτηθεί από το κοινοτικό χρηματοδοτικό πρόγραμμα διευκόλυνσης «Συνδέοντας την Ευρώπη» (Connecting Europe Facility – CEF), που αφορά αποκλειστικά στα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος (ΕΚΕ).
Η ολοκλήρωση της μελέτης σκοπιμότητας αποτελεί κρίσιμο βήμα προς το
σκοπό της υλοποίησης του συγκεκριμένου έργου, ενώ παράλληλα, συνιστά μία
ιδιαιτέρως σημαντική δράση για την ασφάλεια εφοδιασμού της Ευρώπης αλλά
και για την ανάδειξη της Ελλάδας ως ενεργειακού κόμβου.
Ο Υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Γιάννης Μανιάτης, σχετικά με το θέμα έκανε την ακόλουθη δήλωση:
«Ένα ακόμη σημαντικό βήμα για την ασφάλεια εφοδιασμού της Ευρώπης πραγματοποιείται με την προώθηση της Μελέτης Σκοπιμότητας του
αγωγού Eastmed. Ένα ακόμη βήμα για να καταστεί η Ελλάδα κύρια πύλη
εισόδου της Ευρώπης για το αέριο της Κασπίας, της Μέσης Ανατολής και της
ΝΑ Μεσογείου.
Ο
αγωγός Eastmed αποτελεί μια αξιόπιστη εναλλακτική λύση για την εξαγωγή
του φυσικού αερίου της ΝΑ Μεσογείου προς τις ευρωπαϊκές χώρες.
Αποδεικνύεται άλλωστε από το έντονο Ευρωπαϊκό ενδιαφέρον για τη
δημιουργία ενός νέου ενεργειακού διαδρόμου, στον οποίο ελπίζω ότι θα
υπάρξει στο μέλλον σημαντική συνεισφορά και ελληνικού φυσικού αερίου.
Τα
θετικά αποτελέσματα είναι προφανή. Η Ελληνική οικονομία και ο Έλληνας
καταναλωτής θα απολαμβάνουν ακόμη χαμηλότερο ενεργειακό κόστος, ενώ η
χώρα θα έχει αναβαθμισμένο και ισχυρό ρόλο στο διεθνές ενεργειακό
γίγνεσθαι.»
—Οι προδιαγραφές του αγωγού
Ο αγωγός Eastern Mediterranean Pipeline (Eastmed) σχεδιάζεται από τη ΔΕΠΑ με σκοπό να μεταφέρει αρχικά 8 δισ. κυβ. μέτρα ετησίως (ΔΚΜ) ισραηλινό και κυπριακό αέριο.
Αφετηρία του αγωγού αποτελούν τα κοιτάσματα της Λεβαντίνης ενώ ο
τελικός προορισμός του τοποθετείται στις ακτές τις Θεσπρωτίας, όπου και
υπάρχει δυνατότητα διασύνδεσης με τον αγωγό IGI-Poseidon (ΠΟΣΕΙΔΩΝ) με
τελικό προορισμό τις αγορές της Ευρώπης.
Ο αγωγός αποτελείται από τα εξής τμήματα:
α) το υποθαλάσσιο τμήμα από τα κοιτάσματα έως το Βασιλικό της Κύπρου, ενδεικτικού μήκους 150χλμ.
β) το υποθαλάσσιο τμήμα από το Βασιλικό της Κύπρου έως τις ακτές της ανατολικής
γ) το υποθαλάσσιο τμήμα από τις ακτές της ανατολικής Κρήτης, έως τις ακτές της ΝΑ Πελοπονήσσου, ενδεικτικού μήκους 400χλμ.
δ) το χερσαίο τμήμα από τις ακτές τις ακτές της ΝΑ Πελοπονήσσου έως τις ακτές της Αχαΐας, ενδεικτικού μήκους 260χλμ.
ε) το υποθαλάσσιο τμήμα στον Πατραϊκό κόλπο και τέλος
στ) το χερσαίο τμήμα από τις ακτές τις ακτές της Αιτωλοακαρνανίας έως την Θεσπρωτία,ενδεικτικού μήκους 220χλμ.
πηγή: Econews (10/3/14),«Ο αγωγός Eastmed θα μεταφέρει κυπριακό αέριο στη Δυτ. Ελλάδα» ————————————–
πηγή: Econews (10/3/14),«Ο αγωγός Eastmed θα μεταφέρει κυπριακό αέριο στη Δυτ. Ελλάδα» ————————————–
Greece launched an international tender on Monday for a study on the
feasibility of a proposed pipeline to carry gas from Israel and Cyprus
in an effort to reduce dependence on Russian supplies.
The Eastern Mediterranean Pipeline is designed to initially carry 8 billion cubic metres a year of Israeli and Cypriot gas.
It would stretch from Israel’s Leviathan natural gas field to Greece
and onto European markets through the IGI-Poseidon pipeline, led by
Italian utility Edison and state-controlled Greek utility DEPA.
The European Commission has said Cypriot gas could play an important
role in diversifying supplies but its development is complicated by the
long-standing rift between Cyprus and Turkey. The pipeline would pass
through disputed waters.
Greece’s Energy Minister Yannis Maniatis said there was European
interest in creating a new energy corridor, adding it could also reduce
energy costs in the recession-hit country.
He said the project was “one more step towards turning Greece into
the main gateway to Europe for gas from the Caspian Sea, the Middle East
and the southeastern Mediterranean.”
For Cyprus, the pipeline is one of three so-called Projects of Common
Interest (PCI) involving the island, approved by the European
Commission, which has backed 250 power and gas projects designed to curb
reliance on Russian gas imports and create a single market.
The other two are Cypriot plans to create a Liquefied Natural Gas
terminal on its southern coast, and a subsea electricity cable linking
Israel, Cyprus and Greece.
Cypriot energy minister George Lakkotrypis told Reuters the pipeline
feasibility study would be led by Greece in collaboration with Cyprus.
“We agreed that Greece will lead this one while Cyprus leads the PCI regarding the electricity interconnector,” he said.
The highest-profile non-Russian gas project is one to ship Azeri
natural gas from the Shah Deniz field, which has become a contest
between the Nabucco West project into Austria, led by OMV and the Trans
Adriatic Pipeline into Italy, led by Switzerland’s AXPO and Statoi
πηγή: Reuters (10/3/14), «Greece to commission feasibility study for Mediterranean gas pipeline»
——————
ΜΕΛΕΤΗ σκοπιμότητας για τον αγωγό που θα μεταφέρει φυσικό αέριο από
τα κοιτάσματα της Κύπρου και του Ισραήλ μέσω Κρήτης και ηπειρωτικής
Ελλάδας προς την Ευρώπη προκηρύσσει η ΔΕΠΑ (Δημόσια Επιχείρηση Αερίου),
ανακοίνωσε χθες το ελληνικό Υπουργείο Ενέργειας.
Το έργο «Eastern Mediterranean Pipeline» προωθείται από τη ΔΕΠΑ, σε
συνεργασία με το Υπουργείο Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και
Τουρισμού της Κύπρου και έχει χαρακτηριστεί ως Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος
από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, ο αγωγός
θα έχει μεταφορική ικανότητα ύψους 8 δισ. κυβικών μέτρων ετησίως και θα
αποτελείται από τα εξής τμήματα: α) Το υποθαλάσσιο τμήμα από τα
κοιτάσματα έως το Βασιλικό της Κύπρου, ενδεικτικού μήκους 150χλμ. β) Το
υποθαλάσσιο τμήμα από το Βασιλικό της Κύπρου έως τις ακτές της
ανατολικής Κρήτης, ενδεικτικού μήκους 650χλμ. γ) Το υποθαλάσσιο τμήμα
από τις ακτές της ανατολικής Κρήτης, έως τις ακτές της ΝΑ Πελοποννήσου,
ενδεικτικού μήκους 400χλμ. δ) Το χερσαίο τμήμα από τις ακτές της ΝΑ
Πελοποννήσου έως τις ακτές της Αχαΐας, ενδεικτικού μήκους 260χλμ. ε) Το
υποθαλάσσιο τμήμα στον Πατραϊκό Κόλπο, και τέλος στ) το χερσαίο τμήμα
από τις ακτές της Αιτωλοακαρνανίας έως τη Θεσπρωτία, ενδεικτικού μήκους
220χλμ. Επικεφαλής του έργου θα είναι η ιταλική εταιρεία κοινής ωφελείας
Edison και η ΔΕΠΑ. H μελέτη σκοπιμότητας του έργου θα παράσχει
αναλυτικότερα τεχνικά στοιχεία, αναφορικά με την κατασκευή και
λειτουργία του, καθώς και τις απαραίτητες οικονομικές και εμπορικές
εκτιμήσεις, σε σχέση με τη βιωσιμότητά του. Η συνολική δαπάνη θα
καλυφθεί από τη ΔΕΠΑ, καθώς και άλλες ενδιαφερόμενες εταιρείες και
φορείς που εμπλέκονται στην εξόρυξη και εκμετάλλευση φυσικού αερίου στη
λεκάνη της Νοτιο-Ανατολικής Μεσογείου, ενώ θα επιδιωχθεί χρηματοδότηση
και από την Ε.Ε.
Ο Έλληνας Υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής,
Γιάννης Μανιάτης, δήλωσε ότι ο αγωγός Eastmed αποτελεί μιαν αξιόπιστη
εναλλακτική λύση για την εξαγωγή του φυσικού αερίου της ΝΑ Μεσογείου
προς τις ευρωπαϊκές χώρες. «Αποδεικνύεται άλλωστε από το έντονο
ευρωπαϊκό ενδιαφέρον για τη δημιουργία ενός νέου ενεργειακού διαδρόμου,
στον οποίο ελπίζω ότι θα υπάρξει στο μέλλον σημαντική συνεισφορά και
ελληνικού φυσικού αερίου. Τα θετικά αποτελέσματα είναι προφανή. Η
ελληνική οικονομία και ο Έλληνας καταναλωτής θα απολαμβάνουν ακόμη
χαμηλότερο ενεργειακό κόστος, ενώ η χώρα θα έχει αναβαθμισμένο και
ισχυρό ρόλο στο διεθνές ενεργειακό γίγνεσθαι», είπε. Σύμφωνα με το
Ρόιτερς, η κίνηση αυτή στοχεύει στη μείωση της εξάρτησης της ευρωπαϊκής
αγοράς για προμήθεια φυσικού αερίου από τη Ρωσία. Αναφέρεται επίσης ότι η
Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει δηλώσει ότι το κυπριακό φυσικό αέριο θα
μπορούσε να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στη διαφοροποίηση των πηγών
ανεφοδιασμού, αλλά η ανάπτυξή του περιπλέκεται από το μακροχρόνιο χάσμα
μεταξύ Κύπρου και η Τουρκίας, αφού ένας αγωγός θα περνούσε μέσω
αμφισβητούμενων υδάτων.
πηγή: Σημερινή (11/3/14), «Μελέτη για τον αγωγό που θα μεταφέρει το κυπριακό αέριο
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου