Σε ποσό που αντιστοιχεί σχεδόν σε δύο ελληνικά ΑΕΠ ανέρχονται οι
πληρωμές που πρέπει να καταβάλει η Ελλάδα για τόκους και χρεολύσια έως
το 2030. Στοιχεία που κατέθεσε ο Οργανισμός Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους
στη Βουλή αποκαλύπτουν πως το Δημόσιο πρέπει να πληρώσει 322 δισ. ευρώ
για τόκους και χρεολύσια στο διάστημα 2014 2030, ποσό που αντιστοιχεί
περίπου στο 177% του ελληνικού ΑΕΠ.
Μάλιστα οι πληρωμές για
τόκους και χρεολύσια είναι σχεδόν ίδιες, αφού για πληρωμές ομολόγων και
δανείων πρέπει καταβληθούν 163,7 δισ. ευρώ και για τόκους 158,3 δισ.
ευρώ. Η τροποποίηση του «χάρτη» των δανειακών υποχρεώσεων της Ελλάδας
βρίσκεται στο επίκεντρο της συζήτησης που διεξάγεται μέχρι στιγμής σε
τεχνοκρατικό επίπεδο και αναμένεται να τεθεί σε επίπεδο Eurogroup μόλις
ολοκληρωθεί η αξιολόγηση από την τρόικα. Τα βασικά σενάρια αφορούν σε
νέες μειώσεις επιτοκίων, αλλά και σε ετεροχρονισμό της αποπληρωμών του
χρέους έως και στα 50 χρόνια.
Με τα σημερινά δεδομένα, με
εξαίρεση τη διετία 2014 ? 2015, διάστημα στο οποίο οι πληρωμές για
τοκοχρεολύσια ανέρχονται περίπου σε 53 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 31
δισ. αφορούν στη φετινή χρονιά, η περίοδος από το 2015 έως το 2020 είναι
πιο χαλαρή από πλευράς υποχρεώσεων, αφού με βάση τις διευθετήσεις που
έχουν ήδη γίνει, έχουν επιμεριστεί οι πληρωμές.
Η επόμενη πολύ
δύσκολη περίοδος είναι το διάστημα 2021 ? 2024. Στο διάστημα αυτό πρέπει
να πληρωθούν περίπου 104,6 δισ. ευρώ με τον κυριότερο όγκο αυτή τη φορά
να αφορά στην πληρωμή τόκων, με δεδομένο ότι το 2020 λήγει η περίοδος
χάριτος που έχει λάβει η Ελλάδα για αποπληρωμή τόκων στον Ευρωπαϊκό
Μηχανισμό Στήριξης.
Αυτό που επιδιώκεται στο νέο γύρο διευθέτησης
του χρέους είναι ο επιμερισμός αυτός να γίνει ακόμη πιο ευρύς ώστε να
ελαφρυνθούν περαιτέρω οι ετήσιες δανειακές υποχρεώσεις.
Με τον
τρόπο αυτό και με δεδομένο ότι στο τραπέζι της συζήτησης δεν βρίσκεται η
ονομαστική διαγραφή μέρους του χρέους, εκτιμάται αφενός ότι η Ελλάδα θα
έχει περισσότερες πιθανότητες να πετύχει επαρκείς αναπτυξιακούς
ρυθμούς. Αφετέρου θα καθησυχαστούν περαιτέρω οι ανησυχίες των επενδυτών
για την ικανότητα αποπληρωμής του χρέους διευκολύνοντας την επιστροφή
της χώρας στις διεθνείς αγορές για δανεισμό.
Επιτόκια
Οπως διευκρινίζεται στο έγγραφο του ΟΔΔΗΧ, «οι μελλοντικοί τόκοι που θα βαρύνουν το χαρτοφυλάκιο χρέους, το οποίο είναι σε ποσοστό 78% μη σταθερού επιτοκίου, θα διαμορφωθούν στο μέλλον είτε από τα σχετικά κυμαινόμενα επιτόκια, είτε από το κόστος δανεισμού των διεθνών οργανισμών που χρηματοδοτούν την Ελληνική Δημοκρατία».
Οπως διευκρινίζεται στο έγγραφο του ΟΔΔΗΧ, «οι μελλοντικοί τόκοι που θα βαρύνουν το χαρτοφυλάκιο χρέους, το οποίο είναι σε ποσοστό 78% μη σταθερού επιτοκίου, θα διαμορφωθούν στο μέλλον είτε από τα σχετικά κυμαινόμενα επιτόκια, είτε από το κόστος δανεισμού των διεθνών οργανισμών που χρηματοδοτούν την Ελληνική Δημοκρατία».
Αυτό
σημαίνει ότι οι τόκοι μπορεί να είναι είτε υψηλότεροι, είτε μικρότεροι,
αλλά σύμφωνα με τον ΟΔΔΗΧ οι εκτιμήσεις που έχουν γίνει «ακολουθούν
γενικώς παραδεκτές μεθοδολογίες, όπως η χρήση των καμπυλών μελλοντικών
επιτοκίων».
ΓΣΕΕ: Πρώτη συνάντηση για τη νέα σύμβαση
Η υπογραφή νέας Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας που θα
παρατείνει και για το 2014 (αφού η μετενέργεια της Σύμβασης λήγει
οριστικά στις 31 Μαρτίου) και η καταβολή επιδόματος γάμου και τριετιών
στις επιχειρήσεις ? μέλη του ΣΕΒ, της ΕΣΕΕ, της ΓΣΕΒΕΕ και του ΣΕΤΕ
τίθενται σήμερα στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων της ΓΣΕΕ με τις
εργοδοτικές οργανώσεις. Με δεδομένο το γεγονός ότι τα κατώτατα όρια
μισθών είναι νομοθετικά καθορισμένα, η ΓΣΕΕ έχει υποβάλει τυπικά το
αίτημα επαναφοράς στα 751 ευρώ, τη χορήγηση γονικής άδειας και στον
πατέρα κ.ά. ενώ ζητεί την υπογραφή κοινής διακήρυξης για την
αποκατάσταση του θεσμού και τις γενικής ισχύος των Συλλογικών Συμβάσεων
Εργασίας (και της ΕΓΣΣΕ).
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου