Θεσσαλονίκη Πρόγνωση καιρού

Επελέγη ο αγωγός TAP – Ποια τα οφέλη για την Ελλάδα

Επελέγη ο αγωγός TAP – Ποια τα οφέλη για την Ελλάδα Το σχέδιο του αγωγού Nabucco απορρίφθηκε από τους παραγωγούς φυσικού αερίου στο κοίτασμα Σαχ Ντενίζ ΙΙ στο Αζερμπαϊτζάν, ανακοίνωσε σήμερα ο μεγάλος αυστριακός ενεργειακός όμιλος OVM, ένας από τους επενδυτές στο πρόγραμμα του αγωγού που θα επιτρέψει να διαφοροποιηθούν οι πηγές φυσικού αερίου για την Ευρώπη.
"Η κοινοπραξία Σαχ Ντενίζ ΙΙ ενημέρωσε τον OVM... για την απόφασή της σχετικά με τον τρόπο που προτιμά για την παράδοση του αερίου στην Ευρώπη. Το πρόγραμμα Nabucco δεν επελέγη από την κοινοπραξία", αναφέρει ο OVM στην ανακοίνωσή του.



Η κοινοπραξία, στην οποία συμμετέχουν η αζερινή Socar, η βρετανική BP, η νορβηγική Statoil και η γαλλική Total, είχε ανακοινώσει πως θέλει να δημοσιοποιήσει στα τέλη Ιουνίου την απόφασή της αναφορικά με τον αγωγό μέσω του οποίου θα μεταφέρεται στην Ευρώπη το αέριο της Κασπίας.

Το ανταγωνιστικό σχέδιο του Nabucco είναι αυτό του TAP (Trans Adriatic Pipeline), βάσει του οποίου ο αγωγός φτάνει ως την Ιταλία μέσω των ελληνοτουρκικών συνόρων, περνώντας από την Ελλάδα και την Αλβανία.

Ο Nabucco θα συνέδεε την Τουρκία με την Αυστρία περνώντας από τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία και την Ουγγαρία.

"Ο OMV αποδέχεται την απόφαση της κοινοπραξίας, αλλά ο OMV πιστεύει πως η προσφορά που έγινε από τη NGPI (την κοινοπραξία του Nabucco) εκπλήρωνε όλα τα κριτήρια επιλογής και ήταν πολύ ανταγωνιστική", αναφέρει ο αυστριακός όμιλος, ο οποίος είχε επενδύσει στο σχέδιο του Nabucco, μαζί με την ουγγαρέζικη MOL, τη ρουμανική Transgaz, τη βουλγαρική Bulgargas, την τουρκική Botas και πιο πρόσφατα τη γαλλική GDF-Suez.

Οι μέτοχοι του TAP είναι η E.ON Ruhrgas, η Statoil της Νορβηγίας και η Axpo της Ελβετίας.






Νωρίτερα σήμερα

Πραγματοποιήθηκε και ολοκληρώθηκε το πρωί η συνάντηση του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά με τους εκπροσώπους της κοινοπραξίας Sah Deniz 2, στο Μέγαρο Μαξίμου.

Εν τω μεταξύ, υπογράφεται το απόγευμα, σε επίσημη τελετή για τη Συμφωνία Φιλοξενούσας Χώρας (ώρα 18.30, στο ξενοδοχείο «Μεγάλη Βρετάνια») η συμφωνία για τον αγωγό φυσικού αερίου ΤΑP.
Τη συμφωνία θα υπογράψουν, από την πλευρά της κυβέρνησης, ο υπουργός Οικονομικών Γιάννης Στουρνάρας και ο υφυπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής Μάκης Παπαγεωργίου και από την πλευρά του TAP, o Managing Director, Kjetil Tungland.


Έκθεση του ΥΠΕΞ για τους αγωγούς ΤΑΡ 

Θετικό κλίμα υπέρ της κατασκευής του αγωγού φυσικού αερίου TAP, που θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ του Αζερμπαιτζάν μέσω Ελλάδας και Αλβανίας προς την Ευρώπη, διαμορφώνεται λίγα 24ωρα πριν από την επίσημη ανακοίνωση της οριστικής απόφασης της Κοινοπραξίας εκμετάλλευσης του κοιτάσματος ως προς τον αγωγό που θα προτιμηθεί για τη μεταφορά του καυσίμου.
Στο μεταξύ, έκθεση του υπουργείου Εξωτερικών για το ζήτημα των αγωγών, καταγράφει σειρά πλεονεκτημάτων για τη χώρα μας εφόσον επικρατήσει το πρότζεκτ του αγωγού TAP.
Παράγοντες που σχετίζονται με τη διαδικασία εκφράζουν συγκρατημένη αισιοδοξία για την επικράτηση του σχεδίου που υποστηρίζει η χώρα μας έναντι του ανταγωνιστικού αγωγού Ναμπούκο, που διέρχεται εκτός Ελλάδος, σημείωναν ωστόσο ότι τίποτα δεν έχει κριθεί μέχρι την τελική ανακοίνωση.
Κορυφαία στελέχη, εκπρόσωποι της Κοινοπραξίας εκμετάλλευσης του Σαχ Ντενίζ ενημερώνουν σήμερα τον πρωθυπουργό κ. Α. Σαμαρά και την ηγεσία του ΥΠΕΚΑ σχετικά με τη διαδικασία. Στην Κοινοπραξία μετέχουν η βρετανική BP και η νορβηγική Statoil με ποσοστά από 25,5 % καθώς και οι SOCAR (Αζερμπαϊτζάν, 10%) Total (Γαλλία, 10%) LukAgip (ιταλική Eni και ρωσική LUKoil, 10%) ΝIOC (Ιράν, 10%) και TPAO (Τουρκία, 9%).
Ανάλογες ενημερώσεις γίνονται και στις κυβερνήσεις όλων των χωρών που εμπλέκονται στον ένα ή τον άλλο αγωγό, δηλαδή στο άνοιγμα του λεγόμενου Νοτίου διαδρόμου φυσικού αερίου που αποσκοπεί στην εισαγωγή φυσικού αερίου στην ΕΕ από νέες πηγές, πέραν της ρωσικής Gazprom που αποτελεί το βασικό προμηθευτή της Ευρώπης.

Σήμερα το απόγευμα, εξάλλου, θα γίνει η επίσημη τελετή υπογραφής της Συμφωνίας Φιλοξενούσας Χώρας (Ηοst Government Agreement) για τον αγωγό φυσικού αερίου ΤΑP (Trans Adriatic Pipeline), μεταξύ της κυβέρνησης και της Κοινοπραξίας κατασκευής του αγωγού η οποία μονογραφήθηκε την περασμένη εβδομάδα στο ΥΠΕΚΑ. Τη συμφωνία θα υπογράψουν από πλευράς της Eλληνικής Κυβέρνησης, ο Υπουργός Οικονομικών κ. Γιάννης Στουρνάρας και ο Υφυπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, κ. Μάκης Παπαγεωργίου και από πλευράς TAP o Managing Director, κ. Kjetil Tungland.
Η απόφαση της Κοινοπραξίας του Σαχ Ντενίζ ως προς τον προτιμητέο αγωγό είναι το αποτέλεσμα πολυετούς διαδικασίας στην οποία συμμετείχαν άλλα δύο εναλλακτικά σχέδια αγωγών: ο ελληνο-ιταλικός (ITGI) και ο SEEP, που απορρίφθηκαν νωρίτερα από την Κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ για να απομείνουν ο TAP και ο Ναμπούκο.

Μία ακόμη παράμετρος που έχει σημασία για τη χώρα μας είναι ότι η αζέρικη εταιρία φυσικού αερίου SOCAR, που συμμετέχει στην Κοινοπραξία εκμετάλλευσης του Σαχ Ντενίζ είναι η μοναδική υποψήφια για την εξαγορά της πλειοψηφίας των μετοχών του ΔΕΣΦΑ στο πλαίσιο της διαδικασίας αποκρατικοποίησης που βρίσκεται σε εξέλιξη στο ΤΑΙΠΕΔ. Σημειώνεται ακόμη ότι με βάση τις συμφωνίες που υπεγράφησαν πρόσφατα, η Κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ έχει «οψιόν» για εξαγορά έως και 50% των μετοχών του αγωγού ΤΑΡ, στην περίπτωση εννοείται που προκριθεί το συγκεκριμένο σχέδιο έναντι του Ναμπούκο.

Σύμφωνα με την έκθεση του ΥΠΕΞ τα οφέλη από την κατασκευή του αγωγού ΤΑΡ για την Ελλάδα κωδικοποιούνται ως εξής:

1.Γεωστρατηγική σημασία
Η ολοκλήρωση του αγωγού TAP θα είναι μία από τις μεγαλύτερες επενδύσεις που έχουν γίνει ποτέ στην χώρα μας και θα σηματοδοτήσει την δυναμική επανατοποθέτηση της Ελλάδας στο γεωστρατηγικό περιβάλλον και στον ενεργειακό χάρτη της περιοχής.

2.Αύξηση πολιτικής βαρύτητας
Η ύπαρξη του αγωγού προβάλλει θετικά πολιτικά μηνύματα τόσο στην περιοχή όσο και στην Ευρώπη για τη βαρύτητα της Ελλάδας στην ευρύτερη περιοχή της. Επίσης, ενισχύει την ταυτότητά της ως παράγοντα σταθερότητας. Η Ελλάδα, συμμετέχοντας στον Νότιο Διάδρομο Αερίου, είναι παρούσα στις εξελίξεις που αφορούν την εκμετάλλευση των μεγάλων κοιτασμάτων φυσικού αερίου της Κασπίας.

3.H Ελλάδα καθίσταται ενεργειακός κόμβος και άξονας στην περιοχή της ΝΑ Ευρώπης
Πέραν της μεταφοράς τράνζιτ αερίου προς την δυτική Ευρώπη θα υπάρχει η δυνατότητα διανομής ποσοτήτων στα Βαλκάνια μέσω διασυνδετηρίων αγωγών. Η αγορά της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας θα μπορεί να τροφοδοτείται μέσω του σχεδιαζόμενου αγωγού IGB και τα Δυτικά Βαλκάνια μέσω του σχεδιαζόμενου αγωγού Ιονίου Αδριατικής (Ionian Adriatic Pipeline—IAP).

4.Διαφοροποίηση πηγών φυσικού αερίου για την ελληνική και ευρωπαϊκή αγορά
H δυνατότητα προμήθειας της ελληνικής αγοράς με φυσικό αέριο μέσω του αγωγού TAP σημαίνει μία πρόσθετη πηγή, άρα αύξηση των επιλογών και της διαπραγματευτικής δύναμης της χώρας μας έναντι των προμηθευτών της. Συνεπώς, ενισχύεται η ενεργειακή ασφάλεια της χώρας μας και της ευρωπαϊκής αγοράς.

5.Σημαντική άμεση ξένη επένδυση
Ο TAP αποτελεί άμεση ξένη επένδυση στην Ελλάδα ύψους 1,5 δισ. ευρώ.

6.Αύξηση απασχόλησης
Δημιουργία 2.000 άμεσων και 10.000 έμμεσων νέων θέσεων εργασίας.

7.Πολλαπλασιαστικά οφέλη στην ελληνική οικονομία
Η κατασκευή και λειτουργία του έργου θα απαιτήσει την προμήθεια πλειάδας προϊόντων και υπηρεσιών από ελληνικές εταιρείες.

8.Επενδυτική εμπιστοσύνη
Η ολοκλήρωση του έργου δείχνει την εμπιστοσύνη της διεθνούς επενδυτικής κοινότητας στη δυναμική και την προοπτική της ελληνικής οικονομίας.


Η «ταυτότητα» του αγωγού TAP

Μέτοχοι:
TAP AXPO(EGL) (Ελβετία — 42,5%) Statoil (Νορβηγία — 42,5%) ΕΟΝ (Γερμανία—15%)

Μεταφορική ικανότητα:
10 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως - με δυνατότητα επέκτασης σε 20 δις. με την προσθήκη δύο σταθμών συμπίεσης στις Σέρρες και τα ελληνοαλβανικά σύνορα.

Διάμετρος αγωγού:
στο χερσαίο (onshore) τμήμα 48 ίντσες (1,2 μέτρα)
στο υποθαλάσσιο (offshore) τμήμα 36 ίντσες (0,91 μέτρα)

Μήκος:
870 χιλιόμετρα συνολικά. Ελλάδα 550 χλμ. Αλβανία 205 χλμ. Αδριατική Θάλασσα 110 χλμ. Ιταλία 5 χλμ.

Υψομετρικές διαφορές:
Υψηλότερο σημείο στα 1800 μέτρα στην Αλβανία
Χαμηλότερο σημείο σε βάθος 810 μέτρων στην Αδριατική Θάλασσα




Περισσότερα εδώ: http://www.e-typos.com/Post.aspx?id=35967
 
Συγκρατημένη αισιοδοξία για την επικράτηση του σχεδίου που υποστηρίζει η χώρα μας έναντι του ανταγωνιστικού αγωγού Ναμπούκο
Με τους εκπροσώπους της κοινοπραξίας Sah Deniz 2 συναντήθηκε σήμερα ο πρωθυπουργός Α. Σαμαράς στο Μέγαρο Μαξίμου, με το κλίμα που αποτυπώνεται να είναι ιδιαιτέρως θετικό.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου TAP, που θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το κοίτασμα Sah Deniz 2 του Αζερμπαιτζάν μέσω Ελλάδας και Αλβανίας προς την Ευρώπη, έχει «κλειδώσει» και το μόνο που απομένει είναι η ανακοίνωση της οριστικής απόφασης.
Κατά τη συνάντηση με τους εκπροσώπους της κοινοπραξίας Sah Deniz 2, στο Μέγαρο Μαξίμου, ο Α. Σαμαράς  ενημερώθηκε πως επελέγη τελικά ο αγωγός ΤΑΡ για τη μεταφορά του αερίου στην Ευρώπη.
Κορυφαία στελέχη, εκπρόσωποι της Κοινοπραξίας εκμετάλλευσης του Sah Deniz 2 ενημέρωσαν σήμερα τον πρωθυπουργό κ. Α. Σαμαρά και την ηγεσία του ΥΠΕΚΑ σχετικά με τη διαδικασία. Στην Κοινοπραξία μετέχουν η βρετανική BP και η νορβηγική Statoil με ποσοστά από 25,5 % καθώς και οι SOCAR (Αζερμπαϊτζάν, 10%) Total (Γαλλία, 10%) LukAgip (ιταλική Eni και ρωσική LUKoil, 10%) ΝIOC (Ιράν, 10%) και TPAO (Τουρκία, 9%).
Ανάλογες ενημερώσεις γίνονται και στις κυβερνήσεις όλων των χωρών που εμπλέκονται στον ένα ή τον άλλο αγωγό, δηλαδή στο άνοιγμα του λεγόμενου Νοτίου διαδρόμου φυσικού αερίου που αποσκοπεί στην εισαγωγή φυσικού αερίου στην ΕΕ από νέες πηγές, πέραν της ρωσικής Gazprom που αποτελεί το βασικό προμηθευτή της Ευρώπης.
Σήμερα το απόγευμα, εξάλλου, θα γίνει η επίσημη τελετή υπογραφής της Συμφωνίας Φιλοξενούσας Χώρας (Ηοst Government Agreement) για τον αγωγό φυσικού αερίου ΤΑP (Trans Adriatic Pipeline), μεταξύ της κυβέρνησης και της Κοινοπραξίας κατασκευής του αγωγού η οποία μονογραφήθηκε την περασμένη εβδομάδα στο ΥΠΕΚΑ.
Στο μεταξύ, έκθεση του υπουργείου Εξωτερικών για το ζήτημα των αγωγών, καταγράφει σειρά πλεονεκτημάτων για τη χώρα μας εφόσον επικρατήσει το πρότζεκτ του αγωγού TAP.
Παράγοντες που σχετίζονται με τη διαδικασία εκφράζουν συγκρατημένη αισιοδοξία για την επικράτηση του σχεδίου που υποστηρίζει η χώρα μας έναντι του ανταγωνιστικού αγωγού Ναμπούκο, που διέρχεται εκτός Ελλάδος, σημείωναν ωστόσο ότι τίποτα δεν έχει κριθεί μέχρι την τελική ανακοίνωση.
Σύμφωνα με την έκθεση του ΥΠΕΞ τα οφέλη από την κατασκευή του αγωγού ΤΑΡ για την Ελλάδα κωδικοποιούνται ως εξής:
1.Γεωστρατηγική σημασία
Η ολοκλήρωση του αγωγού TAP θα είναι μία από τις μεγαλύτερες επενδύσεις που έχουν γίνει ποτέ στην χώρα μας και θα σηματοδοτήσει την δυναμική επανατοποθέτηση της Ελλάδας στο γεωστρατηγικό περιβάλλον και στον ενεργειακό χάρτη της περιοχής.
2.Αύξηση πολιτικής βαρύτητας
Η ύπαρξη του αγωγού προβάλλει θετικά πολιτικά μηνύματα τόσο στην περιοχή όσο και στην Ευρώπη για τη βαρύτητα της Ελλάδας στην ευρύτερη περιοχή της. Επίσης, ενισχύει την ταυτότητά της ως παράγοντα σταθερότητας. Η Ελλάδα, συμμετέχοντας στον Νότιο Διάδρομο Αερίου, είναι παρούσα στις εξελίξεις που αφορούν την εκμετάλλευση των μεγάλων κοιτασμάτων φυσικού αερίου της Κασπίας.
3.H Ελλάδα καθίσταται ενεργειακός κόμβος και άξονας στην περιοχή της ΝΑ Ευρώπης
Πέραν της μεταφοράς τράνζιτ αερίου προς την δυτική Ευρώπη θα υπάρχει η δυνατότητα διανομής ποσοτήτων στα Βαλκάνια μέσω διασυνδετηρίων αγωγών. Η αγορά της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας θα μπορεί να τροφοδοτείται μέσω του σχεδιαζόμενου αγωγού IGB και τα Δυτικά Βαλκάνια μέσω του σχεδιαζόμενου αγωγού Ιονίου Αδριατικής (Ionian Adriatic Pipeline—IAP).
4.Διαφοροποίηση πηγών φυσικού αερίου για την ελληνική και ευρωπαϊκή αγορά
H δυνατότητα προμήθειας της ελληνικής αγοράς με φυσικό αέριο μέσω του αγωγού TAP σημαίνει μία πρόσθετη πηγή, άρα αύξηση των επιλογών και της διαπραγματευτικής δύναμης της χώρας μας έναντι των προμηθευτών της. Συνεπώς, ενισχύεται η ενεργειακή ασφάλεια της χώρας μας και της ευρωπαϊκής αγοράς.
5.Σημαντική άμεση ξένη επένδυση
Ο TAP αποτελεί άμεση ξένη επένδυση στην Ελλάδα ύψους 1,5 δισ. ευρώ.
6.Αύξηση απασχόλησης
Δημιουργία 2.000 άμεσων και 10.000 έμμεσων νέων θέσεων εργασίας.
7.Πολλαπλασιαστικά οφέλη στην ελληνική οικονομία
Η κατασκευή και λειτουργία του έργου θα απαιτήσει την προμήθεια πλειάδας προϊόντων και υπηρεσιών από ελληνικές εταιρείες.
8.Επενδυτική εμπιστοσύνη
Η ολοκλήρωση του έργου δείχνει την εμπιστοσύνη της διεθνούς επενδυτικής κοινότητας στη δυναμική και την προοπτική της ελληνικής οικονομίας.
Η «ταυτότητα» του αγωγού TAP
Μέτοχοι:
TAP AXPO(EGL) (Ελβετία — 42,5%) Statoil (Νορβηγία — 42,5%) ΕΟΝ (Γερμανία—15%)
Μεταφορική ικανότητα:
10 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως - με δυνατότητα επέκτασης σε 20 δις. με την προσθήκη δύο σταθμών συμπίεσης στις Σέρρες και τα ελληνοαλβανικά σύνορα.
Διάμετρος αγωγού:
στο χερσαίο (onshore) τμήμα 48 ίντσες (1,2 μέτρα)
στο υποθαλάσσιο (offshore) τμήμα 36 ίντσες (0,91 μέτρα)
Μήκος:
870 χιλιόμετρα συνολικά. Ελλάδα 550 χλμ. Αλβανία 205 χλμ. Αδριατική Θάλασσα 110 χλμ. Ιταλία 5 χλμ.
Υψομετρικές διαφορές:
Υψηλότερο σημείο στα 1800 μέτρα στην Αλβανία
Χαμηλότερο σημείο σε βάθος 810 μέτρων στην Αδριατική Θάλασσα
Μία ακόμη παράμετρος που έχει σημασία για τη χώρα μας είναι ότι η αζέρικη εταιρία φυσικού αερίου SOCAR, που συμμετέχει στην Κοινοπραξία εκμετάλλευσης του  Sah Deniz  είναι η μοναδική υποψήφια για την εξαγορά της πλειοψηφίας των μετοχών του ΔΕΣΦΑ στο πλαίσιο της διαδικασίας αποκρατικοποίησης που βρίσκεται σε εξέλιξη στο ΤΑΙΠΕΔ.

Read more: http://www.newsbomb.gr/energeia-periballon/story/320729/epelegi-o-agogos-tap-–-poia-ta-ofeli-gia-tin-ellada#ixzz2XKIBjCFd

Το σχέδιο του αγωγού Nabucco απορρίφθηκε από τους παραγωγούς φυσικού αερίου στο κοίτασμα Σαχ Ντενίζ ΙΙ στο Αζερμπαϊτζάν, ανακοίνωσε σήμερα ο μεγάλος αυστριακός ενεργειακός όμιλος OMV, ένας από τους επενδυτές στο πρόγραμμα του αγωγού, που θα επιτρέψει να διαφοροποιηθούν οι πηγές φυσικού αερίου για την Ευρώπη.

H εξέλιξη αυτή θεωρείται «πράσινο φως» για την επιλογή του αγωγού ΤΑΡ ως της οδού που θα αξιοποιηθεί για τη μεταφορά φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη. Ωστόσο, επισήμως, από την πλευρά της ελληνικής κυβέρνησης δεν έχουν υπάρξει ακόμα ανακοινώσεις.

«Η κοινοπραξία Σαχ Ντενίζ ΙΙ ενημέρωσε τον OMV... για την απόφασή της σχετικά με τον τρόπο που προτιμά για την παράδοση του αερίου στην Ευρώπη. Το πρόγραμμα Nabucco δεν επελέγη από την κοινοπραξία» αναφέρει ο OVM στην ανακοίνωσή του.

Η κοινοπραξία, στην οποία συμμετέχουν η αζερινή Socar, η βρετανική BP, η νορβηγική Statoil και η γαλλική Total, είχε ανακοινώσει πως θέλει να δημοσιοποιήσει στα τέλη Ιουνίου την απόφασή της αναφορικά με τον αγωγό μέσω του οποίου θα μεταφέρεται στην Ευρώπη το αέριο της Κασπίας.

Το ανταγωνιστικό σχέδιο του Nabucco είναι αυτό του TAP (Trans Adriatic Pipeline), βάσει του οποίου ο αγωγός φτάνει ως την Ιταλία μέσω των ελληνοτουρκικών συνόρων, περνώντας από την Ελλάδα και την Αλβανία.

Ο Nabucco θα συνέδεε την Τουρκία με την Αυστρία περνώντας από τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία και την Ουγγαρία.

«Ο OMV αποδέχεται την απόφαση της κοινοπραξίας, αλλά ο OMV πιστεύει πως η προσφορά που έγινε από τη NGPI (την κοινοπραξία του Nabucco) εκπλήρωνε όλα τα κριτήρια επιλογής και ήταν πολύ ανταγωνιστική», αναφέρει ο αυστριακός όμιλος, ο οποίος είχε επενδύσει στο σχέδιο του Nabucco, μαζί με την ουγγαρέζικη MOL, τη ρουμανική Transgaz, τη βουλγαρική Bulgargas, την τουρκική Botas και πιο πρόσφατα τη γαλλική GDF-Suez.

Οι μέτοχοι του TAP είναι η E.ON Ruhrgas, η Statoil της Νορβηγίας και η Axpo της Ελβετίας.


Οι τιμές του αερίου στη νοτια Ευρώπη αναφέρονται ως αιτία της επικράτησης του αγωγού TAP 

Η κοινοπραξία που επέλεξε το σχέδιο του αγωγού Trans Adriatic Pipeline αντί για εκείνο του αγωγού Nabucco West για τη μεταφορά του αζερινού φυσικού αερίου στην Ευρώπη, επισήμανε ως λόγο για την επιλογή της τις υψηλότερες τιμές του αερίου στην Ιταλία και την Ελλάδα.

Ο αυστριακός όμιλος πετρελαίου και φυσικού αερίου OMV, ο οποίος ήταν επικεφαλής της κοινοπραξίας Nabucco West, δήλωσε πως έχασε στην εκστρατεία του, την οποία διεξάγει εδώ και δέκα χρόνια, για να επιλεγεί ο Nabucco West από την κοινοπραξία Σαχ Ντενίζ που εξασφαλίζει τη λειτουργία του αζερινού κοιτάσματος από το οποίο θα εξορυχτεί το αέριο.

«Το πρόγραμμα Nabucco τελείωσε για μας» , δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος του OMV, ο Γκέρχαρτ Ρόις, σε μια συνέντευξη Τύπου που οργανώθηκε εσπευσμένα, δίνοντας τέλος στις υποθέσεις ότι ο Nabucco θα μπορούσε ενδεχομένως να κατασκευαστεί επίσης.

Ο Ρόις αμφισβήτησε αν υψηλότερες τιμές για το αέριο θα μπορέσουν πράγματι να επιτευχθούν στην Ελλάδα, η οποία πλήττεται από τη λιτότητα, ή στην Ιταλία, η οποία εφοδιάζεται με άφθονο φυσικό αέριο - χώρες οι οποίες αμφότερες βρίσκονται στο δρόμο που θα ακολουθήσει ο TAP.

«Σας αφήνω να απαντήσετε εσείς στο ερώτημα αν πρόκειται για φύλλο συκής σε μια πολιτική απόφαση» , πρόσθεσε ο Ρόις.


Τα πλεονεκτήματα για την Ελλάδα από την επιλογή του TAP

Τα πλεονεκτήματα για την Ελλάδα από την επιλογή του αγωγού TAP που θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ του Αζερμπαϊτζάν μέσω Ελλάδας και Αλβανίας προς την Ευρώπη καταγράφει σε έκθεσή του το υπουργείο Εξωτερικών.

Η απόφαση της Κοινοπραξίας του Σαχ Ντενίζ ως προς τον προτιμητέο αγωγό είναι το αποτέλεσμα πολυετούς διαδικασίας στην οποία συμμετείχαν άλλα δύο εναλλακτικά σχέδια αγωγών: ο ελληνο-ιταλικός (ITGI) και ο SEEP, που απορρίφθηκαν νωρίτερα από την Κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ, για να απομείνουν ο TAP και ο Nabucco.

Μία ακόμη παράμετρος που έχει σημασία για την Ελλάδα είναι ότι η αζέρικη εταιρία φυσικού αερίου SOCAR, που συμμετέχει στην Κοινοπραξία εκμετάλλευσης του Σαχ Ντενίζ, είναι η μοναδική υποψήφια για την εξαγορά της πλειοψηφίας των μετοχών του ΔΕΣΦΑ στο πλαίσιο της διαδικασίας αποκρατικοποίησης που βρίσκεται σε εξέλιξη στο ΤΑΙΠΕΔ. Με βάση τις συμφωνίες που υπεγράφησαν πρόσφατα, η κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ έχει «οψιόν» για εξαγορά έως και 50% των μετοχών του αγωγού ΤΑΡ, στην περίπτωση εννοείται που προκριθεί το συγκεκριμένο σχέδιο έναντι του Nabucco.

Σύμφωνα με την έκθεση του ΥΠΕΞ τα οφέλη από την κατασκευή του αγωγού ΤΑΡ για την Ελλάδα κωδικοποιούνται ως εξής:

  • Γεωστρατηγική σημασία
Η ολοκλήρωση του αγωγού TAP θα είναι μία από τις μεγαλύτερες επενδύσεις που έχουν γίνει ποτέ στην χώρα μας και θα σηματοδοτήσει την δυναμική επανατοποθέτηση της Ελλάδας στο γεωστρατηγικό περιβάλλον και στον ενεργειακό χάρτη της περιοχής.
  • Αύξηση πολιτικής βαρύτητας
Η ύπαρξη του αγωγού προβάλλει θετικά πολιτικά μηνύματα τόσο στην περιοχή όσο και στην Ευρώπη για τη βαρύτητα της Ελλάδας στην ευρύτερη περιοχή της. Επίσης, ενισχύει την ταυτότητά της ως παράγοντα σταθερότητας. Η Ελλάδα, συμμετέχοντας στον Νότιο Διάδρομο Αερίου, είναι παρούσα στις εξελίξεις που αφορούν την εκμετάλλευση των μεγάλων κοιτασμάτων φυσικού αερίου της Κασπίας.
  • H Ελλάδα καθίσταται ενεργειακός κόμβος και άξονας στην περιοχή της ΝΑ Ευρώπης
Πέραν της μεταφοράς τράνζιτ αερίου προς την δυτική Ευρώπη θα υπάρχει η δυνατότητα διανομής ποσοτήτων στα Βαλκάνια μέσω διασυνδετηρίων αγωγών. Η αγορά της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας θα μπορεί να τροφοδοτείται μέσω του σχεδιαζόμενου αγωγού IGB και τα Δυτικά Βαλκάνια μέσω του σχεδιαζόμενου αγωγού Ιονίου Αδριατικής (Ionian Adriatic Pipeline—IAP).
  • Διαφοροποίηση πηγών φυσικού αερίου για την ελληνική και ευρωπαϊκή αγορά
H δυνατότητα προμήθειας της ελληνικής αγοράς με φυσικό αέριο μέσω του αγωγού TAP σημαίνει μία πρόσθετη πηγή, άρα αύξηση των επιλογών και της διαπραγματευτικής δύναμης της χώρας μας έναντι των προμηθευτών της. Συνεπώς, ενισχύεται η ενεργειακή ασφάλεια της χώρας μας και της ευρωπαϊκής αγοράς.
  • Σημαντική άμεση ξένη επένδυση
Ο TAP αποτελεί άμεση ξένη επένδυση στην Ελλάδα ύψους 1,5 δισ. ευρώ.
  • Αύξηση απασχόλησης
Δημιουργία 2.000 άμεσων και 10.000 έμμεσων νέων θέσεων εργασίας.
  • Πολλαπλασιαστικά οφέλη στην ελληνική οικονομία
Η κατασκευή και λειτουργία του έργου θα απαιτήσει την προμήθεια πλειάδας προϊόντων και υπηρεσιών από ελληνικές εταιρείες.
  • Επενδυτική εμπιστοσύνη
Η ολοκλήρωση του έργου δείχνει την εμπιστοσύνη της διεθνούς επενδυτικής κοινότητας στη δυναμική και την προοπτική της ελληνικής οικονομίας.


Η «ταυτότητα» του αγωγού TAP
Μέτοχοι: TAP AXPO(EGL) (Ελβετία — 42,5%) Statoil (Νορβηγία — 42,5%) ΕΟΝ (Γερμανία—15%)
Μεταφορική ικανότητα: 10 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως - με δυνατότητα επέκτασης σε 20 δις. με την προσθήκη δύο σταθμών συμπίεσης στις Σέρρες και τα ελληνοαλβανικά σύνορα.
Διάμετρος αγωγού: στο χερσαίο (onshore) τμήμα 48 ίντσες (1,2 μέτρα), στο υποθαλάσσιο (offshore) τμήμα 36 ίντσες (0,91 μέτρα)
Μήκος: 870 χιλιόμετρα συνολικά. Ελλάδα 550 χλμ. Αλβανία 205 χλμ. Αδριατική Θάλασσα 110 χλμ. Ιταλία 5 χλμ.
Υψομετρικές διαφορές: Υψηλότερο σημείο στα 1800 μέτρα στην Αλβανία. Χαμηλότερο σημείο σε βάθος 810 μέτρων στην Αδριατική Θάλασσα

επικαιρα



Οι τουρκόφωνοι Αζέροι μαζί με την κοινοπραξία που εκμεταλλεύεται το κοίτασμα έχουν αποφασίσει από την περασμένη Πέμπτη, για το ποιος από τους δύο αγωγούς, ο Trans Adriatic Pipeline (TAP) ή ο ανταγωνιστής του Nabucco West, θα μεταφέρουν το αζέρικο αέριο στην Ευρώπη από το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ.
Δεν έχει ανακοινωθεί ωστόσο το παραμικρό, αλλά αν η απόφαση δεν αφορά τον TAP θα είναι έκπληξη πρώτου μεγέθους.
Κανονικά ο Nabucco δεν πρέπει να έχει καμία ελπίδα, δεδομένης της διέλευσης από τις ίδιες περιοχές και του South Stream και πιθανότητα οι Αζέροι δεν θέλουν να "ερεθίσουν" την Ρωσία.
Ήδη χαιρετίζοντας τη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή στις Βρυξέλλες μεταξύ των προέδρων της Κομισιόν και του Αζερμπαϊτζάν Μ. Μπαρόζο και Ι. Αλίεφ, ο Σάλι Μπερίσα Πρωθυπουργός της Αλβανίας – που μαζί με Ελλάδα και Ιταλία αποτελούν μια από τις χώρες διέλευσης του TAP- έσπευσε να δηλώσει ότι η «απόφαση είναι υπέρ του TAP».
Σύμφωνα με ανακοίνωση του γραφείου του Αλβανού Πρωθυπουργού, «παρά το γεγονός ότι Μπαρόζο και Αλίεφ τόνισαν ότι η Ευρώπη χρειάζεται και τους δύο αγωγούς, είναι σαφές ότι η απόφαση είναι υπέρ του TAP, ένα έργο πιο κερδοφόρο». Τα όσα πάντως αναφέρει ο Αλβανός Πρωθυπουργός δεν έχουν ακόμη επιβεβαιωθεί.
Αν η απόφαση αφορά τον TAP ολοκληρώνεται η ενεργειακή εξάρτηση της Eλλάδας από την Τουρκία, αφού ο ΤΑΡ θα περνά μέσα από την γειτονική χώρα (και στο Nabucco ισχύει το ίδιο).
Η κοινοπραξία που εκμεταλλεύεται το κοίτασμα είναι η βρετανική BP με τη συμμετοχή επίσης των Statoil, Total και Socar.
Πρακτικά είναι αδύνατον μετά την εξέλιξη της ΔΕΣΦΑ να μην αφορά τον ΤΑΡ η αζερική επιλογή, καθώς ο αμερικανικός σχεδιασμός αφορά την ενεργειακή εξάρτηση της Ελλάδας από την Τουρκία.
Άλλωστε για τους ίδιους λόγους στηρίζουν και διελευση αγωγού φυσικού αερίου από την Κύπρο στην Τουρκία: Για να εξαρτάται από την Τουρκία και αυτή η πηγή φυσικού αερίου.
Αν τυχόν αφορά το Νabucco West η σχετική απόφαση, τα δεδομένα αλλάζουν, αλλά οι πιθανότητες είναι μικρές. κατέληξε σύμφωνα με πληροφορίες στη σχετική απόφαση, που ωστόσο δεν θα ανακοινωθεί πριν υπάρξει διαδοχική ενημέρωση σε επιχειρηματικό και κυβερνητικό επίπεδο.
Πάντως θεωρείται βέβαιο ότι η απόφαση να γίνει δεκτή για "πενταροδεκάρες" η προσφορά της Socar για την ΔΕΣΦΑ είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την επιλογή του ΤΑΡ.
Αν γίνει η έκπληξη και υπάρξει επιλογή του Νabucco West, πολύ δύσκολα θα προχωρήσει η υπόθεση Socar-ΔΕΣΦΑ.
Οι επίσημες ανακοινώσεις θα γίνουν την προσεχή Παρασκευή 28 Ιουνίου.
Στο πλαίσιο αυτό, την Τετάρτη 26 Ιουνίου εκπρόσωποι της κοινοπραξίας πρόκειται να επισκεφθούν τη Ρώμη, τα Τίρανα, την Αθήνα και τη Βουδαπέστη προκειμένου να ενημερώσουν τις κυβερνήσεις των εμπλεκομένων χωρών. Οι επίσημες ανακοινώσεις από την κοινοπραξία δεν θα γίνουν πριν από τις 28 Ιουνίου.
Η Ελλάδα, λοιπόν δορυφοροποιείται σχεδόν πλήρως από την Τουρκία και ολοκληρώνεται η τραγωγία που ξεκίνησε με την έξοδο της χώρας από το σχέδιο του South Stream αλλά και την καταστροφή του project Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη.
Βασικά η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα στην οποία επέτυχαν 100% τα σχέδια του αμερικανικού παράγοντα για ανάσχεση της ρωσικής ενεργειακής πολιτικής, αφού ακόμα και η Βουλγαρία που υπονόμευσε τον Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη, τελικά δεν θέλησε να μείνει εκτός του South Stream.
Tμήμα ειδήσεων defencenet.gr

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Recent Posts Widget

Αναγνώστες